reklama

Nefajčím 78 dní

Pravdepodobne neexistuje univerzálny návod ako prestať fajčiť a tento článok sa o to ani nebude pokúšať. Napokon necelé 3 mesiace zasa nie je až taká dlhá doba a veľa ľudí vrátane mňa sa v minulosti aj po takej dobe abstinencie k fajčeniu vrátilo. Zaručený návod napíšem o 5 rokov :-). Ale hádam moja doterajšia skúsenosť niekomu kto sa odhodláva prestať pomôže.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Pohľad do mojej fajčiarskej histórie

Fajčím cca. od 15-16 rokov. Do osemnástky to bolo také sporadické fajčenie - keď boli peniaze, alebo keď niekto dal, s pravidelným vlastným príjmom som sa postupne "vypracoval" na plusmínus škatuľku denne. Mám 31, fajčil som teda nejakých trinásť - štrnásť rokov.

Predchádzajúce pokusy

Okrem takých "uvažovaco-neurčitých" pokusov, ktoré netrvali viac ako pár hodín som seriózne skúsil prestať fajčiť len raz. Bolo to počas pobytu v Manchesteri, motiváciou mala byť vysoká cena cigariet v Británii a nefajčil som 3 mesiace.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo budem tentokrát úspešný

Pokus prestať fajčiť v Manchestri síce nevyšiel, ale bol pre mňa veľmi prínosný. Vtedy som si totiž myslel, že si môžem po nejakom čase zapáliť príležitostne nejakú cigaru. Z jednej cigary sa stala škatuľka piatich cigár na Vianoce, ďalších piatich na Silvestra, neskôr škatuľka normálnych cigariet na víkend a napokon návrat ku škatuľke každý deň. Z toho mi vyplynuli 2 ponaučenia:

Poučenie prvé: Nesmiem si už nikdy nič zapáliť, ani príležitostne.

Poučenie druhé: Fajčenie je najmä psychická záležitosť. Keď som sa stal "víkendovým fajčiarom", zistil som že v pondelok, utorok,.... ma ani nenapadlo zapáliť si, kým v piatok som sa nevedel dočkať kedy skončím v práci a pôjdem si kúpiť škatuľku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motivácia a termín dňa "D"

Taký tajný záväzok len pre seba som si dal, keď sme sa rozhodli zadovážiť si ďalšieho potomka. V novembri sa to definitívne potvrdilo a keďže sa blížil obligátny "prestávací" 1. január, tak som si stanovil termín práve na tento deň. Motiváciou boli samozrejme aj peniaze - cca. 100 eur mesačne nie je na zahodenie.

Poslednú cigaretu som si dal 1. januára nadránom, lebo mi bolo jasné, že sa mi to nepodarí úderom polnoci. Prvé dni boli prekvapujúco v pohode. Najviac som sa obával služobky z Prešova do Nitry asi po piatich dňoch. Štvorhodinová jazda v aute, počas ktorej som bol zvyknutý predtým vyfajčiť 5-6 cigariet však dopadla dobre. A dokonca aj tá naspäť, ktorá sa natiahla kvôli snehovej nádielke na 7 hodín.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dodnes som si nezapálil a ani to neplánujem. Myslel som si že mi cigareta bude chýbať, ale po týždni - dvoch som zistil, že som si navykol na nový stereotyp. Predtým bola prvá vec na ktorú som ráno pomyslel, že si idem zapáliť. Keď som skončil návštevu u klienta, cigareta bola nevyhnutná. Prestávka na porade, jazda krokom v rannej zápche v Košiciach, poobedňajšia káva - bez cigarety neprestaviteľné. Prekvapujúco rýchlo som si odvykol a dnes si v týchto situáciách na cigaretu spomeniem len sporadicky. Nežujem žuvačky, nepoužívam náplaste ani nič podobné.

Stala sa mi len jedna zaujímavá vec. Možno máte nejaký sen, ktorý sa vám pravidelne opakuje v rôznych obmenách. Mne sa momentálne raz týždenne sníva o tom, že som si opäť zapálil, následne som nasratý sám na seba, že som nevydržal. Našťastie sa vždy zobudím a nie je to pravda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja rada na záver

Keď chcete prestať, urobte to zo dňa na deň. Ak máte v dohľade nejaký výnimočný deň alebo udalosť vo vašom živote, spojte to s tým, možno vám to zvýši motiváciu. V prvom rade musíte chcieť vy, náplaste a iné náhrady nikotínu môžu pomôcť, ale neodmakajú to za vás, pokiaľ ozaj nechcete. Je to len o psychike. O tom vtĺcť si do hlavy, že normálne je nezapáliť si, aj keď máte denne 20-30 situácií kedy vám momentálne fajčenie pripadá priam nevyhnutné.

Pavol Krajňák

Pavol Krajňák

Bloger 
  • Počet článkov:  51
  •  | 
  • Páči sa:  0x

pekný, mladý, perspektívny ale hlavne SKROMNÝ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu