reklama

Mali zachraňovať na Costa Concordii najprv ženy a deti?

Našťaštie som nezažil žiadnu skutočnú haváriu na lodi, ale za tri kontrakty strávené na výletných lodiach som absolvoval množstvo suchých nácvikov. Vypočul som si aj niekoľko historiek a názorov od skúsených námorníkov, preštudoval niekoľko bezpečnostných predpisov na nete - tu je pár postrehov k nedávnej havárii lode Costa Concordia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Čo má robiť pri evakuácii posádka lode?

Každý člen posádky má vopred určenú úlohu a miesto kde sa má dostaviť v prípade vyhlásenia poplachu. Hneď po nalodení dostane člen posádky tzv. safety number - svoje číslo a kartičku s popisom toho čo má robiť v prípade poplachu. Bezpečnostný dôstojník mu ukáže miesto na lodi, kde sa má dostaviť - spravidla je na tom mieste aj malá ceduľa alebo nálepka s príslušným číslom. Úlohy posádky sú rôzne a spravidla zohľadňujú pozíciu a skúsenosti toho ktorého člena posádky. To znamená, že obsluhu spúšťacieho zariadenia záchranného člna nemá na starosti umývač riadu, ale nejaký pomocný technik zo strojovne. Pomocný čašník dostane za úlohu prehľadať pár kabín, jeho šéf - maitre´d však má na starosti celé poschodie, prípadne sekciu lode a reportuje evakuáciu kapitánovi. Kapitán počas evakuácie neopúšťa mostík, situáciu mu reportujú podriadení.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo majú robiť pri evakuácii cestujúci?

Podľa medzinárodných bezpečnostných predpisov je povinné urobiť pri všetkých plavbách dlhších ako jeden deň bezpečenostný nácvik - "safety drill" najneskôr do 24 hodín. Robí sa to spravidla hneď po nalodení a vyplávaní lode. Po vyhlásení poplachu si cestujúci oblečú záchranné vesty a vydajú sa na určené miesto - popis kde majú ísť býva umiestnený na vnútornej strane dverí ich kajuty a po chodbách sú strategicky rozmiestnení členovia posádky, ktorí ich usmernia. Cestujúci sa zvyčajne zhromaždia vo väčších priestoroch ako kino či reštaurácia, ktoré sa nachádzajú na rovnakej palube ako záchranné člny a tam sa aj kontroluje či niekto nechýba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Loď nie je čln ktorý sa potopí za pár minút.

Treba si uvedomiť, že kolosom ako Costa Concordia trvá hodiny kým sa potopia. Ani Concordia si "neľahla" na bok za pár minút, takže aj keď opis evakuácie možno vyzerá trochu zdĺhavo, pri "bežnej" havárii by sa malo stihnúť evakuovať celú posádku aj pasažierov načas. A síce do 30 minút od vyhlásenia poplachu. Samozrejme v ideálnom prípade keď kapitán vyhlási poplach bez otáľania.

Na každej strane je dostatok záchranných člnov.

Loď má na oboch stranách záchranné člny - spravidlá sú to zakrytované pevné plavidlá s vlastným pohonom a takisto aj nafukovacie člny - liferafty (sú v plastových sudoch a po vytiahnutí šnúry sa samé nafúknu). Podľa predpisov musí byť na každej strane lode toľko člnov aby sa do nich vmestilo viac ako 50 % ľudí na lodi a práve toľko nafukovacích raftov. Čiže ak by sa aj loď naklonila na jednu stranu o toľko, že by bolo nemožné použiť člny alebo by tam vypukol požiar, stále ich je dostatok pre každého.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najprv ženy a deti?

Toto nepísané pravidlo vzniklo niekedy koncom 19teho začiatkom 20teho storočia, kedy bola bezpečnosť lodí podstatne horšia a na lodiach nebol dostatok člnov. Minimálny počet člnov bol určený podľa výtlaku lode, neskôr to zmenili na počet ľudí. Predpokladalo sa že muži dokážu prežiť vo vode skôr ako ženy a deti. Momentálne to ale neplatí, pretože lode majú dostatok člnov a raftov. Je to aj nelogické - predstavte si že sa ocitnete v takejto situácii ako rodina - v prvom rade chcete byť spolu, nie rozdeľovať sa. Svoju úlohu zohráva aj boj za zrovnoprávnenie žien - ak majú mať ženy rovnaké práva, platy, spoločenské postavenie, prečo by mali dostávať extra privilégiá? Toto treba brať samozrejme s rezervou, ale aj také názory som našiel na nete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Posádka a kapitán pochybili.

Nechajme to na vyšetrovateľov, ale podľa výpovedí pasažierov je už teraz jasné, že to nebolo OK. Nebudem rozoberať kapitána, ale ak sa naozaj drala posádka do člnov na úkor pasažierov, tak to nebolo s kostolným poriadkom. Na druhej strane, nikto nevie ako sa naozaj vo vypätej situácii zachová. Sú ľudia čo absolvujú roky suchých nácvikov a pri skutočnej evakuácii zlyhajú. Počul som o členovi posádky, ktorý prišiel k záchranným člnom s komplet zbalenými kuframi počas požiaru na lodi.

Dá sa urobiť bezchybná evakuácia?

Teoreticky áno, prakticky nie. Hovoríme o niekoľkých tisíckach ľudí, z ktorých je väčšina na lodi v lepšom prípade pár dní, v horšom pár hodín a väčšina z nich sa na lodi nevie orientovať. Netýka sa to len pasažierov, na lodi sa dosť často mení aj posádka a pri takomto počte sa vždy nájde aj pár ľudí z posádky, čo ešte loď nepoznajú. Mnohí pasažieri na bezpečnostné cvičenia kašlú a nedostavia sa, to sa týka aj niektorých členov posádky, ktorí síce za to môžu dostať warning alebo aj výpoveď ale často sa im to prepečie. Je tam jednoducho príliš veľa faktorov a procesov, z ktorých vždy nejaký zlyhá. Bezchybnú evakuáciu pravdepodobne nikdy neurobíte, mohla sa ale urobiť evakuácia bez obetí na životoch.

Ľudia dokážu v panike urobiť neuveriteľné veci.

Viete prečo sa ľudia, ako sa hovorí od strachu poserú? Čítal som o tom v jednej Gladwellovej knihe. Mozog človeka, ktorý je v nebezpečenstve vypne tú časť mozgu, ktorá ovláda zvierač. Mozog jednoducho vyhodnotí, že sval zvierača nie je momentálne nevyhnutný a sústredí všetku "pozornosť" na svaly, ktoré sú nevyhnutné na útek či odvrátenie útoku. Alebo sa človek stane dočasne "mentálne slepým" - niečo na spôsob dočasného autistu. Všetko svoje počínanie smeruje na jediný cieľ a to je záchrana vlastného života, pričom nehľadí na ľudí okolo neho. To je dôvod, prečo dav ľudí v panike ušliape každého kto spadne na zem. Preto sa inak "normálni" ľudia začnú chovať ako bezcitné svine a vyhadzujú sa navzájom zo záchranných člnov. A podobná vec sa pravdepodobne odohrala na Concordii.

Pavol Krajňák

Pavol Krajňák

Bloger 
  • Počet článkov:  51
  •  | 
  • Páči sa:  0x

pekný, mladý, perspektívny ale hlavne SKROMNÝ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu